Amsterdam - Baltrum, even wennen aan het vrije leven...

18 juni 2022 - Baltrum, Duitsland

Onder Baltrum, zaterdag 18 juni 2022

We zijn ruim 2 weken onderweg, start donderdag 2 juni vanuit Amsterdam, en liggen nu onder het (vierde vanaf west) Duitse waddeneiland Baltrum. Het weer is redelijk, gisteren warm met zuiden wind, vanavond koel met noordenwind. Van alles wat.

Algemene indruk: het is moeilijk een balans te vinden tussen vakantie vieren zonder tijdsdruk (om weer terug te moeten) en opschieten om nieuwe havens te ontdekken, nieuwe landschappen, nieuwe ervaringen opdoen kortom. Jan: de routine van 3 jaar geleden zijn we behoorlijk kwijt, en het lijkt dat je met het klimmen der jaren en de groeiende ervaring toch niet zekerder van je zaak wordt...

Vanaf Amsterdam was het zoals gewoonlijk weer knokken tegen Noord 5-6 om bij de afsluitdijk te komen. Onderweg op het Markermeer nog flinke plukken fonteinkruid meegevoerd... Vanwege voorspelde harde Noordenwind zijn we, na een nacht ten anker bij Kornwerd, op zondag 5-06 naar Makkum gevaren, alwaar Makkum Art aan de gang bleek te zijn, overal in particuliere tuinen, kerken, de oude aardewerkfabriek, etc, werd van ruim 80 kunstenaars werk geëxposeerd, echt heel mooi, indrukwekkend.

Makkum ArtVan Donia kerk, Makkumecht scheeps ontwerp

Maandag woei het echt hard en hebben we de elektrische buitenboordmotor die achterop hing gekraakt (Jan struikelde en trapte de gashendel vol in z'n achteruit), propellor kapot. In Makkum bleek een dealer die ons dinsdag een nieuwe kon leveren. Echter, woensdag in Harlingen bleek de bb-motor toch meer ontzet en is tie donderdag door Rick Outboard services in Harlingen, weer opgekalefaterd.

Megakunst in Harns

Kortom, veel vertraging en gezeur, het schoot maar niet op. Maar toen konden we toch door, eerst naar Vlieland, met het idee buitenom naar Borkum te gaan, maar daar was uiteindelijk de wind niet gunstig voor. Op Vlieland weer eens ouderwets gezien waarom de premie's van de bootverzekering altijd maar stijgen: steigers met boxen, dicht op elkaar, wind er krachtig half op, en iedereen die weg vaart alsof ze auto rijden: zeker vijf gevallen van flinke schade, ook bij nietsvermoedende ontbijters bij wie iemand naar binnen komt varen.

Elry en windJan en windSchuitengatStortemelk

Vanaf Vlieland een paar dagen heerlijk wadzeilen, zonnetje, lekker windje in de rug, veelal op de fok, soms het grootzeil erbij. Nachtje voor anker bij Ameland, dan buitenhaven Lauwersoog, voor anker op de reede van Noordpolderzijl, en toen eindelijk naar het buitenland: de Eems over naar Borkum. Daarna Juist, een droogvallende haven waar je dus alleen rond hoogwater in of uit kan. Een dagje flink gewandeld op dit echte Duitse kuur-eiland. Toen Norderney, een altijd bereikbare diepe haven, vaak ook gebruikt als tussenstop vanaf zee voor hen die boven de eilanden oost of west varen. En nu dus drooggevallen onder Baltrum, echter zodanig in de modder dat we geen zin hebben naar de wal te ploegen.

onder Schier, 13-06Rede NoordpolderzijlDe EemsBeetje scheef, BorkumO-punt Borkum

Eerste indruk Duitse waddeneilanden: volledig ingericht voor het ontvangen van toeristen maar de havens zijn vrij vol, en het aantal varende pensionado's (met veel! Nederlanders) onverwacht groot, dus het is zoeken naar een vrije plek om aan te leggen. Op Norderney moesten we gisterenavond tegen een mooi oud sleepbootje, werkzaam geweest in Amsterdam, de Dickens1912.

Overal politiekHaven Norderney

Bijna alle huizen zijn voor de verhuur dus het moet hier een dooie boel zijn in de winter. Dit weet ik zeker voor Juist en we hopen er op Baltrum morgen achter te komen!

Het plan is de resterende eilanden Langeoog, Spiekeroog, Wangerooge te bezoeken, stug door naar het oosten.

We gaan proberen hier regelmatig wat te vertellen over ons (wel)varen.

Er staan meer foto's in de fotomap. PS. Onze AIS-zender heeft kuren dus we zijn niet erg goed te volgen op Vesselfinder en Marine Traffic.com.

1. Annemiek Jenniskens:
    18 juni 2022
    Wat leuk om te lezen … dankjewel. De routine zal vast weer komen… pechjes voorbij, t weer steeds mooier waarschijnlijk . Een goede vaart en veel liefs
  2. Adrie:
    18 juni 2022
    Dag Elry e Jan,
    Mooie verhalen. Ja er moet natuurlijk wel het eea tegenzitten, anders heb je ook geen verhaal. Dat zou toch saai zijn. Goede vaart en enjoy, groeten uit Schotland. Adrie
  3. George de Gooijer:
    19 juni 2022
    Leuk om te lezen, hier in Bamako. Ik herinner me de heftige drempels tussen die eilanden als je buitengaats ging. Maar jullie hebben kimkielen, blijven lekker op het wad.

Goede vaart
  4. Janr:
    Ha J&E,
    Dat klinkt als een prachtige tocht, met alles erop en eraan. Eerst het altijd mooie Nederlandse wad, en daarna de Duitse eilanden, het klinkt als: al die eilanden. Ieder met hun eigen sfeer: genieten om ze allemaal zeilend te kunnen aan doen. En daarna al die prachtige Noordpolderzijl-achtige Duitse haventjes int verschiet: daar hebben we veel over gehoord en gezien van Diede en de Trui-vaarders. Kortom, geweldige vakantie daar: geniet ervan👍☀️.
    Benieuwd in welke contreien jullie de Courlis naast de Marieje kunnen gaan parkeren⛵️
  5. Evert en Jose Hendriks:
    DAG ELRY EN JAN,
    Leuk om jullie verslag weer te lezen!! Veel plezier en goede vaart!!
    Tante Jos
  6. Wendelien Sluis:
    19 juni 2022
    Ha Elry en Jan, heerlijk dat je kunt wachten op de juiste wind nu👌‼️Leuk om te lezen, ik heb ook zo op het Duitse wad genoten van die bijzondere haventjes met die andere, soms retro sfeer. Goede vaart 👋😘
  7. Toot Oostveen:
    19 juni 2022
    Wat een geweldig leuk verslag, fijn om te lezen, al die avonturen met de Courtois en de eilanden....
  8. Henk Peters:
    19 juni 2022
    Ja, mooi eerste verslag en ook goede aanleiding om eens wat gedetailleerder naar dat gebied te kijken: wij kennen dat niet of nauwelijks. Prachtige foto met de zeehonden! Maar toch even voor de niet-kenners: jullie plannen richting Oostzee te gaan, dus je moet helemaal Denemarken "ronden", hoppend langs de west kust van Denemarken en vervolgens de oostkant? Waar willen jullie uiteindelijk naar toe en hoe is de terugweg? Zelfde route terug of kun je ergens "doorsteken"? Veel plezier!
  9. Elry:
    20 juni 2022
    Sinds 1895 bestaat het Kielerkanaal (https://nl.wikipedia.org/wiki/Noord-Oostzeekanaal), waar 30.000 schepen per jaar doorvaren. Wij wellicht ook. Ook kunnen we door de rivier de Eider die halverwege in het Kielerkanaal uitkomt, en dan hebben we noordelijker nog de Limfjord, voordat je echt om Denemarken heen moet. We willen de Eider wel proberen, maar dan moet het wel rustig weer zijn om er te komen.
  10. Theo:
    19 juni 2022
    Zag op Vesselfinder.com (we houden jullie in de gaten) dat jullie in de buurt van Norderney waren. Is dus Baltrum geworden. Mooie verhalen en foto's verders. Ga zo door. Veel plezier.
  11. Marjanne:
    20 juni 2022
    Zet'm op! en geniet van de reis.

Ik moest ineens denken aan een liedje dat ik als kind met volle borst heb gezongen:
    "Il était un petit navire" in het refrein gaat het van "ohé ohééé!"
    Dus voor als je ergens bent met goede wifi: https://youtu.be/74rpPbW-Tw0

ohééé ohééé!!!! :)
  12. Henriette en Otto:
    27 juni 2022
    Prettige manier van nieuwe balans vinden, met avonturen en prachtige foto's.
    Wat een mooie plekjes doen jullie aan.
    Liefs uit Koog