Weer naar het zuiden, met intermezzo Marieje

22 augustus 2022 - Laboe, Duitsland

Laboe, maandag 22 augustus

Nu is het bijna 4 weken geleden sinds laatste verslag! We houden het kort deze keer, na de week met de Marieje is de lokroep van de 'terugreis', terug naar Amsterdam, sterker en alles staat nu in dit teken. Weinig aandacht voor mooie plekjes of het ontdekken van nieuwe vergezichten.

Op dit moment liggen we in jachthaven Laboe, begin Kieler fjord. Het onderwaterschip is flink aangegroeid, we gaan 1,5 knoop langzamer dan normaal en dat is veel op een moyenne van 5 knoop, zeker als je 100 km door een kanaal moet motoren. Morgen kan de boot uit het water om h'm schoon te krabben.

Op 27 juli lagen we voor anker bij Juelsminde. we zijn vanaf daar weer terug de Kleine Belt ingegaan, andere haventjes en ankerplekjes verkend waarbij we met bijbootje Wulpje met elektromotortje naar de kant voeren voor een wandeling en/of boodschappen.

Via de Genner Bugt (prachtige baai) naar de stad Aabenraa; onderzoek of we hier een week de Courlis veilig kunnen laten liggen. En in overleg met de havenmeester kon dat! En met schipper Michiel afgesproken dat we in Aabenraa gaan wisselen op zaterdag 6 augustus.

Toen nog even een klein rondje naar misschien wel de mooiste plek van de Kleine Belt: de baai van Dyvig. helemaal achterin is een heel smalle doorgang naar een achterliggende beschutte baai in een prachtig landschap tussen de heuvels. Helaas weten meer mensen dit, de ankerplaats liep behoorlijk vol! Maar zie de foto's – mooi, vooral de 7 Lakenfelders op het landtongetje die daar 'vrijuit' liepen.

Op vrijdagochtend 5/08 terug naar Aabenraa, een dagje poetsen en inpakken, koelbox uit, etc... Vrijdagavond komt Marieje aanzetten, alleen bleek er voor dat formaat schepen geen aanlegplek te zijn in Aabenraa, de industriehaven is geheel omgeven met hekken. Uiteindelijk tegen de kade van een grindhandel, waar het hek open bleek te staan...

Zaterdag gewisseld, onze groep kwam rond 1 uur aan vanuit Nederland. Met Marieje hebben we de Kleine Belt verder verkend. Het woei die week nauwelijks, dus grootsere tocht was niet mogelijk. We hebben mooi geankerd bij het eiland Lyo, en ook Marstal aangedaan waar we zelf nog niet geweest waren. Het was een mooie en zeer gezellige week.

We hebben weer gewisseld in Aabenraa (voor Elry's en mijn gemak!), waar het hek van de grindhandel dit keer gesloten was, maar waar Theo met zijn doordringend doch vriendelijke stem door de telefoon de code van het hek wist te ontfutselen aan de grindhandelaar.

Met nog steeds weinig wind zijn we met Courlis langzaam naar het zuiden afgezakt. In Sønderborg zijn we 3 nachten blijven liggen om te wachten op een gunstige wind om het stuk naar Kiel af te leggen. Dus alle bezienswaardigheden aldaar hebben we bezocht, zoals het monument voor de slag van 1864 tussen de Pruisen en de Denen, en we hebben een lange boswandeling door het prachtige Sønderborgse woud gemaakt.

Op vrijdag 19/08 in de miezer en mist vertrokken om via een nacht in Maasholm aan de Schlei, op zaterdag in Laboe aan te komen, aan de oostkant van de Kieler Fjord; alles gezeild, met halfwinder, genua, etc... En wat liep dat schip langzaam.... Jan heeft diverse malen al zwemmend geprobeerd wat kokkels weg te krabben, maar dat is niet effectief en doodvermoeiend. De aangroeiwerende kopercoat heeft het 7 jaar goed gedaan, maar is nu kennelijk uitgewerkt...

En nu dus morgen uit het water en dan door, het Nord-Ostzee kanal door, terug naar de Noordzee, met z'n getijden.

Voor foto's, zie onder Foto's

Liefs,

Jan en Elry

1. Toot Oostveen:
    23 augustus 2022
    Hartstikke fijn om weer iets van jullie te horen! Wat een verhaal met die kokkel aangroei, hebben een week de tijd gehad en willen vast emigreren naar Nederland!
  2. Marlies:
    23 augustus 2022
    Hele mooie plaatjes weer. Veel plezier op de reis richting Noordzee!
  3. Otto:
    23 augustus 2022
    Leuke picca's. Goede reis terug!
  4. Ellen:
    24 augustus 2022
    Na het lezen dacht ik eerst: nu al weer naar huis? Maar jullie zijn 2 juni vertrokken, dus al bijna 3 maanden op reis...wordt inderdaad dus tijd ;-)...... Nooit bedacht dat kokkels aan een boot zoveel vertraging zouden geven. Grappig om de Courlis op Marinetraffic midden op het land te zien! Behouden vaart en tot ziens.
  5. Siemon:
    24 augustus 2022
    Hopelijk kunnen jullie nog wat genieten van het wad! Ook in NL volop zomer en weinig wind/veel zwemmen
  6. Jan:
    25 augustus 2022
    Het is geen fake nieuws, de sea stories zijn waar: we hebben de Courlis echt in Denemarken gezien. Smachtend naar haar bemanning, die haar alleen achterliet in Aabenraa, om een week met Marieje en ons vreemd te gaan in de Deense wateren. Helaas met minder wind dan we konden hebben, maar met genoeg zon.
    Goeie vaart, weer terug over het mooie wad.