De thuisvaart

9 september 2022 - Amsterdam, Nederland

Amsterdam, 8 september 2022,

We zijn sinds zondag weer thuis en het lijkt nu al lang geleden dat we op Courlis bivakkeerden. Maar deze reislogger moeten we natuurlijk wel netjes afsluiten, dus hieronder nog een samenvatting van onze thuisvaart.

Het vorige verhaal eindigde in Laboe waar we uit het water zouden gaan. Wel, dat is gelukt en inderdaad bleek er een behoorlijke mat van zeepokken onder de boot te zitten, waarbij je duidelijk kon zien tot hoe ver Jan er al zwemmend bij had gekund. Na twee uur krabben waren de zeepokken eraf en konden we weer het water in.

in de kraanZeepokkenZeepokken binnenkant kimkielSchoon, alleen de kalkvoetjes blijven zitten

Wat een verschil! We merkten het direct bij het wegvaren, het manoeuvreren ging een stuk soepeler. Om 11 uur gingen we al richting sluis, we staken de Kieler fjord over met 5,3 knoop ipv de 4 knoop van de voorgaande dagen bij hetzelfde toerental van de motor, heerlijk! Het witte toegangslicht knipperde toen we aan kwamen varen en we sloten als laatste aan voor dat de sluisdeuren dicht gingen.

Kortom, 's avonds lagen we na 59 km motoren al in Gieselau aan de steiger en de volgende dag kwamen we mooi met hoogwater uit de sluis van Brunsbüttel en konden met het afgaand tij de Elbe af naar Cuxhaven. Na weken westenwinden was de wind nu in het oosten gaan zitten en was het mooi bezeild.

Vanaf Cuxhaven over zee naar Norderney, helaas viel de wind zo nu en dan weg en hebben we veel moeten motoren. In het pikkedonker door het Dovetief, het zeegat tussen Norderney en Juist, om 4 uur 's ochtends lagen we aan de kade.

Het Dovetief bij daglichtNorderneyer bier

Omdat de mooie oostenwind de komende dagen wel erg hard ging blazen, met name tegen het einde van de dag, hebben we besloten om weer over het wad verder te gaan. Norderney-Borkum en Borkum-Lauwersoog, we verruilden na lange tijd het Duitse gastenvlaggetje voor het Groningse.

In Groningen

Het traject Borkum-Lauwersoog was nog wel spannend, want door de doorstaande oostenwind was er behoorlijk verlaging van de waterstand en het was ook al na springtij. We kwamen maar net over de twee wantijen heen, terwijl voor de dagen er na zo weinig water werd voorspeld dat we er niet meer overheen zouden kunnen.

Bij Lauwersoog zijn we naar binnen gegaan, na maanden weer op zoet water; binnendoor door de Dokkumer Ee,

Zeilend door Bartlehiem

door Leeuwarden naar Harlingen, weer even op zout. Vanwege de droogte in Nederland werd er maar beperkt geschut bij Kornwerderzand, de sluis in de afsluitdijk. Toch konden we er vrij vlot door en met een nog steeds doorstaande stevige oostenwind zeilden we naar Enkhuizen, waar we een onrustig nachtje beleefden voor anker in de baai van het Zuiderzeemuseum, waar om 4 uur 's nachts bij aantrekkende ZO wind bij wat schepen het anker ging krabben, bij ons niet gelukkig.

Nog een laatste nachtje voor anker in de baai van Durgerdam, en op zondagochtend 4 september schutten we door de Oranjesluis en varen we na drie maanden weer over het IJ, langs de Silodam, en meren af in onze box in jachthaven de Anckerplaets.

Het groeiende Manhattan aan het IJ

Leuk dat jullie ons gevolgd hebben, dit is toch slow reading vergeleken met Polar Steps, dank voor jullie leuke reacties, en een goed najaar toegewenst.

Jan en Elry

Nog wat foto's in de fotomap.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Kristine:
    Welkom thuis, Jan en Elry, fijn dat jullie herlhuids terug zijn, liefs B&K
  2. Adrie:
    9 september 2022
    Ha Elry en Jan, ik heb genoten van jullie reisverhalen! Welkom thuis, vast effe wennen....Groet uit Elst Ut, Adrie
  3. Annemiek Jenniskens:
    Lieve Elry en Jan,
    Dank voor de mooie verhalen … en wen ze weer thuis
  4. Ellen:
    9 september 2022
    Welkom thuis en dank voor de mooie verhalen!
  5. Theo:
    10 september 2022
    Welcome back lads. Dank voor de mooie verhalen. Graag binnenkort meer. We zien elkaar.
  6. Siemon:
    10 september 2022
    Fijn om weer wat meer ruimte te hebben! En wat nu verder? Want de werkgevers hoor je niet meer! Geniet van die keuzevrijheid!!