De Kleine Belt richting Noord

27 juli 2022 - Juelsminde, Denemarken

Juelsminde, woensdag 27 juli

We zien nu pas dat we al ruim 2 weken onderweg zijn na ons laatste verhaal en niets meer geschreven hebben! Op 8 juli vertrokken we naar een haven aan het begin van de Kieler Förde, idee was Laboe maar daar gingen zoveel boten naar toe dat we besloten naar Strande te gaan, aan de andere kant van het fjord en aan hoger wal. Dat was een goede keuze want een rustige haven, er was plek, een leuk café aan de haven met lekker bier en mooie wandelingen in het verschiet. Tijd om de was te doen!

Nlse zeegaande vlootvoor wie is de kleine?

Op zondag naar Maasholm, wind NW, bij Schleimünde naar binnen, haven achter de landengte lijkt vol en een Duitse pensionado kruipt bij de volgende haven, Maasholm, voor om de laatste box in beslag te nemen, dus ankeren we in een baai verderop, wat eigenlijk veel mooier en prettiger is. Ergernis over al die boten met weliswaar een zeil op met ruime wind maar de motor aan om maar zo snel mogelijk in de volgende haven te zijn (denken we). Klopt, wij zijn vaak de laatste en havens liggen dan vol!

Schleimunde, zeilen op de motore

Maandag een grote klap naar Sønderborg, Denemarken, maar besluiten te ankeren in een baai ervoor, Høruphav. Goede keuze want rustig en stil en vogels en met het bootje naar de haven voor eerste keer boodschappen in Denemarken. Vind dan maar eens (extra) belegen kaas … wat een taal. Onbegrijpelijk. Prijzen liggen duidelijk hoger dan in NL en Dld, zeker voor bier en wijn maar we winkelden in een duurdere winkel, soort AH want het kan goedkoper blijkt later. Maar ook wennen aan kronen en omrekenen naar euro's (wat je op gegeven moment moet laten). Jan: wel een verademing voor een niet Duitssprekende is dat iedereen die ik aansprak in het Engels, dat ook min of meer blijkt te kunnen en ook moeite doet om te antwoorden. Dit na al die weken in Duitsland, waar men of wel paniekerig gaat doen of wel in het Duits antwoordt zonder zelfs maar enigszins te proberen het simpel te houden. Men kan zich gewoon niet voorstellen dat iemand geen Duits kan.

Boodschappen gedaan in HoruphavHet moederschip

Dinsdag dan Sønderborg, haven is vol en we beleven enge momenten om met stevige wind die volle haven zonder al te grote brokken weer te verlaten. We maken de goede keuze door de brug te gaan en te ankeren op een mooie plek ten noorden van de stad, Sottrupskov Bro. (Jan heeft een boek (in het Duits!) met de ankerplaatsen in heel Denemarken). Daar ontvangen we een sms dat de bril in Kiel klaar ligt; ipv de aangegeven 2 weken hebben ze het in een week gefikst!

Voor anker bij Sottrupskov Bro

Wat te doen? Terug met OV naar Kiel of bril naar Flensburg laten sturen waarmee we een nieuw doel hebben in het vaarplan. We besluiten voor het laatste en daarmee begint hoofdstuk: wachten op bril. We hebben wel een dagje extra in Sønderborg, aan de visserijkade in het centrum, voor boodschappen en stad bekijken en boten langs de kade (soort St Tropez).

Slot SonderborgSonderborg havenfront

Donderdag, NW met 2 enorme buien en wind tot 28 knopen kruisen in het fjord, op weg naar Flensburg. We ankeren op een mooie plek voor de stad om te volle havens te vermijden en bij te komen van de tocht. Vrijdag Flensburg én een plek in de stadshaven, waar alle vakantie- en flaneer activiteiten plaats vinden. Bv zitten in strandstoel in het zand met uitzicht over de haven.

Strand?

Zaterdag is bril niet aangekomen … dat levert veel wandelingen in deze interessante, gemengd duis en deense stad op. We bezoeken een orgel concert, het stadsmuseum, de plaatselijke brouwerij en gaan met de bus naar het slot in Glücksburg en wandelen langs het fjord terug.

Slot Glücksburg

Waar we weinig van wisten is dat Sleeswijk-Holstein heel lang een twistgebied was tussen Denemarken en Pruisen/Duitsland. Flensburg is eigenlijk een Deense stad. Slot Glücksburg was lange tijd verbonden met het Deense koningshuis. Christiaan IX (1818 – 1906), koning van Denemarken, woonde er, hij wordt wel de schoonvader van Europa genoemd want zijn 6 kinderen zijn allemaal in andere vorstenhuizen ingetrouwd. Na de overwinning van Pruisen op de Denen in 1864 werd het allemaal Duits. In 1920 werd een referendum gehouden in het noordelijke deel van Sleeswijk. Flensburg koos voor Duitsland, hetgeen in Denemarken veel pijn deed, Sønderborg en Aabenraa e.a. kozen voor Denemarken. Zo heb je tot op heden Duitse en Deense minderheden aan beide kanten van de grens en proef je gewoon dat die pijnlijke geschiedenis er ligt. Alle uitleg in slot Glücksburg is dus ook in het Duits en het Deens.

Deens consulaat in Duitse stad

Op maandag 18 juli het verlossende bericht: bril aangekomen en we kunnen langs komen zonder afspraak. Om 12 uur is alles geregeld, mét nieuwe zonnekleppen. Wat een opluchting. En terug naar Sønderborg waar we ankeren in een baai voor de stad en de boot van de koningin Margaretha II van Denemarken zien liggen. Zoals we de Groene Draeck wel eens zien liggen bij Uitdam … hoewel dit een andere categorie boot betreft qua formaat. Geen mooie trouwens (vind ik)

Het schip van de koningin (met Jan op de voorgrond)

Weer door de brug, in gezelschap van een kolos met helikopter!

een andere dure meneer, net aangekomen per heli

En door naar Sandvig, weer mooie baai met landschap, vogels en rust. Het is prachtig weer met veel zon, heet zelfs. Woensdag naar Assens, havenstad op eiland Fyn, onbekend terrein want nog nooit geweest. Een lange dag op wat de Kleine Belt heet. En een plek in de haven, kop steiger dus geen gepruts met boxen en lijnen en buurschepen die je kan beschadigen (of jezelf) als je wil aanleggen in een box.

Vanaf donderdag 21 juli verandert het weer, het wordt grijs en koel(er), vochtig zelfs met veel wind (NW). We maken mooie wandelingen rondom (en in) Assens en bezoeken de 3 stadsmusea! Oa het geboortehuis van Peter Willemoes de lokale held. Als 19-jarige versloeg hij de Engelsen en op z'n 23ste was ie dood. Weer een handelsstad voor vooral vee en tabak en op gegeven moment ingehaald door Kopenhagen.

bloemenweiMuseum Ernst

Op zaterdag besluiten we door te gaan hoewel het weer niet fijn is (veel en foute richting wind (NW), kruisen) om naar het noorden te gaan en zo de Kleine Belt verder te verkennen. Rekening houdend met het plan dat we op gegeven moment 'terug' moeten richting zuiden om de boot te parkeren en de Marieje op te pikken. Lang blijft onduidelijk waar dit allemaal moet/kan gebeuren tot de groep voor ons de intentie aangeeft om te wisselen (zaterdag 6 augustus) in Aabenraa. Gelukkig, die hobbel is ook genomen. We kennen die haven niet maar het ligt niet echt in de toeristische route en we gaan ervan uit dat we daar een veilige plek vinden voor de Courlis. We kunnen nu een planning maken voor de resterende 2 weken.

kruisen op de Kleine Belt

Zaterdag ankeren we bij eiland (privé bezit) Fæno, langs Middelfart en zie we enkele klassieke Baltic Traders voorbij komen op weg naar Bogense waar de Fyn Rundt gevaren gaat worden in de week van 25 juli en waar Marieje ook aan mee zal doen. We zien zelfs Marieje in de verte voorbij zeilen.

Zondag verder naar Horsens, weer een lange dag met deze keer een goede wind, Z tot ZO en mooi weer. Eerst door de prachtige Fæno Sund en langs Middelfart waar de Kleine Belt op z'n smalst is. Marieje lag hier aan de kade, nog gepaaid, maar geen beweging aan boord, wellicht nog aan het slapen na de lange autoreis en borrel op eerste avond aan boort? Horsens fjord staat niet in de vaarwijzers, maar is wel mooi; bijkomend voordeel: zat plaats in de haven (maar één andere Nlse boot). Ze hadden leenfietsen!; eerste keer na 7 weken dat we fietsen! Het normale programma: boodschappen doen, een was, uit eten en douchen en haren wassen. Heerlijk rustig maar het weer is niet best. Veel overtrekkende buien met windvlagen, gelukkig is het niet koud. M'n bruine benen en kop zijn aan het verbleken!

Marieje aan kade Middelfart

Dinsdag toch besloten te vertrekken met wind uit de goede richting maar wel erg hard en vlaagerige (W 5-7); op puntje fok de fjord uit, dikke golven, en het laatste stukje tegen de wind in op de motor de baai van Juelsminde in, het woei zo hard dat we vol gas maar 3 km voeren tegen wind en golven in. En nu liggen we in de beschutting van de west oever bij Juelsminde, dus geen golven meer maar wel beuken de windvlagen op het bootje. De twee meerboeien in de baai waren bezet dus we liggen op eigen anker op 6 m diepte met 43 meter ketting. En het heeft gehouden, maar wel voor een onrustig nachtje voor Jan gezorgd.

de Horsensfjord uitpuntje fok

Terwijl we dit schrijven en het buiten hard waait, volgt Jan op de tracker de Fyn Rundt, vandaag van Assens naar Fåborg en ziet dat Marieje lange tijd, vanaf de start op 1 ligt!! Petje af, met deze wind. En ze moeten zo gijpen, spannend hoor.

Windverwachting komende week: uit het oosten, noordoosten dan zondag naar zuid en maandag weer hard uit NW. Alle kanten op dus maar we proberen de onbekende stukjes uit Kleine Belt nog aan te doen, bv eiland Aerø en Lyø. Het volgende bericht komt na de week met Marieje, (zaterdag 6 tot zaterdag 13 augustus) en zal hoogstwaarschijnlijk in het teken staan van windverwachtingen, windgaten en de reis terug naar NL.

27-07-2022, abv Courlis, voor anker bij Juelsminde, de groeten, Jan en Elry

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Leo & Jenny:
    27 juli 2022
    Mooi verslag weer. Leuk om te lezen. Veel plezier op de Marieje!
  2. Adrie:
    28 juli 2022
    Ha Elry en Jan, alleen al om de mooie namen zou ik op vakantie gaan in Denemarken! Juelminde, Horsens Fjord......Leuk verslag weer!
  3. Toot Oostveen:
    29 juli 2022
    Weer een leuk verhaal, geweldig om Jullie zo te kunnen volgen.....wel wat zoekwerk op de kaart!
  4. Theo:
    29 juli 2022
    Mooie verhalen Elry. En mooi ook dat Jan zijn bril weer terug heeft. Jullie verhalen brengen ons zeker in de stemming om volgende week af te reizen naar Aaberaa. Tot dan.
  5. Jan:
    30 juli 2022
    Mooie verhalen over een boeiende tocht langs prachtige kusten. Zijn er echt mensen die nog geen Duits spreken😉? Gewoon je hollands een beetje op zn limburgs uitspreken en iedere zin eindigen met 'Alles klar', dan kom je een heel eind.
  6. Jan:
    30 juli 2022
    Mooie foto's, trouwens, zowel vant varen als van de vreemde kusten👍😊
  7. Mieke Jonkhans:
    31 juli 2022
    Hoihoi Elry en Jan! wat een leuk verhaal Elry, ik heb het wel twee keer moeten lezen om me „in te leven“ in de zeil- en water-omgeving voordat het bij mij „klikte“ , waarmee de prachtige fotos een zeer goede hulp waren! En wát een mooie boot heeft Jan! Wist ik niet wat een prachtzeilboot dat is! Nú kan ik begrijpen, dat jullie zeilen geweldig vinden met dat moederschip Courlis, wat ik zojuist pas gesnapt heb, dat dat zo heet! En dan stappen jullie nog over op de Marieje? Geweldig alles, echt om fernweh te krijgen!! Maar gelukkig hebben we een geslaagde week in Zuid Engeland gehad en een mooie buitenhut op de StenaLIne gehad, waar we niks van de Noordzee gemerkt hebben. Fijne reis verder!!! en groeten uit 😖Wickrath, NRW.