Courlis nog steeds op weg naar Engeland?!

15 juni 2019 - Willemstad, Nederland

We liggen in een grijs Willemstad, het regent al de hele morgen. We zijn nog vrij ver van de oostkust van Engeland.... Hier een korte samenvatting van onze reis.

Zaterdag 8 juni vertrokken we uit Amsterdam naar IJmuiden, in de hoop van daaruit over te steken naar UK.

Vaarwel Silodam en Pontsteiger...

Helaas dacht de windvoorspelling daar anders over en leek het niet verantwoord om bij de allereerste Noordzeeoversteek van Courlis en haar bemanning windkracht 7 te trotseren bij de onbekende Engelse kust. Dus zijn we zondagmorgen, verrassend uitgezwaaid door Sybren en Daniëlle (!), vertrokken om in ieder geval een flinke ruk naar het zuiden te maken. Met ruime wind, alleen op de fok, flink rollen - en Jan uiteindelijk over de reling gebogen -, waren we eind van de dag in Stellendam, aan het Haringvliet.

IMG_2404

Het Haringvliet is mooi, we hebben lekker gezeild, met meestal mooi helder weer, 's nachts veelal aan moorings gelegen, en Hellevoetssluis en Middelharnis bezocht.

Donderdagavond tweede poging, met een verwachtte zuidenwind 4-5. De wind zat echter meer in het ZW'ten, dus moesten we aan de wind tegen de golven in die steeds hoger werden naarmate we verder op zee kwamen. Rond middernacht maakten we nog maar 3.5 knoop voortgang en dan lijkt Harwich wel erg ver weg.... We besloten terug te draaien en dat ging ruime wind een stuk sneller en comfortabeler....

Eerste poging tot oversteek

En nu gaan we dus binnendoor maar een stukje zuidelijker, zodat we met de zuidwestelijke stroming die voorlopig wel lijkt aan te houden toch wel halve wind naar de overkant te kunnen. De Zuid Hollandse en Zeeuwse delta zijn ook mooi!!

HaringvlietIMG_5401

1. Frans Claassens:
    15 juni 2019
    Leuk dat je een blog bijhoudt Elry.
    Benieuwd wanneer jullie de kust van Brexitannia aantikken. We volgen het graag. behouden vaart!
  2. Marij:
    Hi Elry en Jan,
    Wat leuk om zo met jullie een beetje mee te gaan op reis. Er komt mooi weer aan, wacht nog maar even. Rustig aan en behouden vaart, xxx
  3. Annemarie:
    Hoi Elry en Jan,
    het blog is gelukt zie ik, leuk om jullie op deze manier te volgen.
    Behouden vaart!
  4. Ellen:
    15 juni 2019
    Wauw Elry en Jan wat ontzettend leuk om jullie zo te kunnen volgen. Ook leuk om jullie bootje op de kaart te zien. Hij mag wat mij betreft wel wat groter en een aparte kleur zodat ie opvalt. Kan er niet gewoon een pijltje bij met De Courlis of Elry en Jan?
    Super. En zo verstandig blijven he. Niet stom stoer gaan zitten doen.
  5. Adrie:
    Ha Elry en Jan,
    O wat spannend, lijkt net of we meezeilen. Heel erg leuk je blog. Behouden vaart naar gene zijde. Jan en Adrie
  6. Danielle:
    15 juni 2019
    Leuk Elry en Jan,om jullie verhalen, avonturen en overwegingen te lezen! Behouden vaart zeker! Maar alsjeblieft niet naar gene zijde maar gewoon naar de andere kant van de Noordzee!! Liefs xxx
  7. Bart:
    17 juni 2019
    Wat een avontuur, zeg! Met z'n tweeën op de motor door de Sahara verbleekt er bijna bij. We duimen allemaal voor een mooi briesje uit het noorden, hoewel we daar in het voorjaar al genoeg van hebben gehad. Hopelijk toch snel een berichtje van jullie uit het buitenland!