De rivieren Roach, Blackwater, Colne en Stour

14 juli 2019 - Stour, Verenigd Koninkrijk

Op zondag 7/07, nadat de miezerige ochtend overgaat in een zonnige dag, proberen we de rivier verder te volgen tot Stambridge Mills en de Fleethall kreek maar het wordt te ondiep en het is onduidelijk of we er ook weer weg komen. Geankerd om te wachten op de kentering van het tij, en op onze schreden terug naar Paglesham, een leuk tochtje van A naar nergens. Tijd om via NPO radio 1 de finale vrouwenvoetbal NL-VS te volgen, via mijn telefoon, kost wel veel MB volgens Jan. ...

Leuke Maurice Griffith's bootjes aan de moorings van Paglesham en later een vreemd geparkeerd zeilbootje op een hoge wal in de Roach.

IMG_6105Drooggevallen met extreem springtij?

Op maandag de voorraden aangevuld in Burnham en terug naar de Roach om te wachten op wind en tij om dinsdag naar Maylandsea achter in de Blackwater te gaan. In de Blackwater komen we (weer) een manier tegen om je verleden op te slaan, het schip van Radio Caroline!

Radio Caroline, Blackwater

Maylandsea was niks, een moddergat met een rommelhaventje dat geheel droogvalt, wel een leuk gesprek met veel bier met John en Linda oa over Boris Johnson en de Brexit. Zij is voor (en heeft voor Boris gestemd, ze blijkt een Tory te zijn) en hij is tegen.

We vertrekken de volgende morgen heel vroeg, zo gauw we weer drijven, naar Heybridge Basin en hebben de tijd tot het HW van 7 uur om via de sluis de haven met zoetwater in te komen (de sluis kan alleen bereikt worden rond HW). Halen we net .. en hier is het leuk en zijn de buren prima. Twee nachten en twee wandelingen, 1 naar Maldon en de 2e naar een grintgaten natuurgebied. Nog steeds mooi weer tot heel heet, de verschillen tussen laag en hoog tij blijven (mij) verbazen en wat een hoop rotzooi slaan die Engelsen op in de droogvallende kreken.

IMG_2479

Maldon is een mooie plaats aan het einde van het bevaarbare deel van River Blackwater, er liggen wat klassieke schepen aan de kade die met hoog water tochtjes met gasten maken.

De kade van Maldon

Wat opvalt in het centrum is het hoge gehalte aan jaren zeventig winkels naast een enkel hipper stukje. Zelfs een winkel waar je alleen van die vliegtuig en boten modellen kunt kopen die we vroeger in elkaar plakten met een tube Velpon.

Overjarige winkels

Vrijdagmorgen vroeg vertrekken we met een groep van 12 bootjes; Engelsen, vooral de wat oudere, blijken vaak in Yacht Club verband meerdaagse tochtjes te maken. Gezellig allemaal in de sluis, het zoute water weer op.

De Yacht club op schoolreisje

Wij gaan de Blackwater uit en het bochtje om, de rivier de Colne op naar Brightlingsea; hier meren we af aan een drijvend 'pontoon' waarvandaan de havenmeester een veerdienstje naar de wal onderhoudt.

Aan het pontoon van Brightlingsea

Brightlingsea is een stadje van niks met 3 kleine supermarkten en 5 kroegen! En misschien wel meer, dit was een snelle telling. Natuurlijk boodschappen (goed brood vinden in de supermarkt is een 'dingetje' en bakkers zijn er bijna niet meer) en 's avonds met het bootje nogmaals naar de wal om biertje te drinken en een stukje samenvatting Wimbledon te zien. Op de telefoon lees ik dat Roger gewonnen heeft en naar de finale gaat.

Zaterdag de Colne af en de zee op, 'terug' richting Harwich, waarbij de NW wind ons mooi door de Wallet blaast en op het moment dat we h'm bij Sea Reach Harwich tegen zouden krijgen naar het oosten draait.

5 rijen dik strandhuisjes, gezellig!

Nu niet de Orwell op maar de Stour die volgens onze buurman in Heybridge Basin een mooie rivier is.

Dat klopt helemaal en we ankeren nabij een prachtig gebouw (Royal Hospital School)

Royal Hospital School, Holbrook

gelegen in een prachtige bosachtige omgeving hoewel de Felixstowe container terminal op de achtergrond blijft schijnen. Na een rustige zondagochtend wordt de kano opgepompt en gaan we een wandeling maken.

Voor anker

Prachtig heuvelachtig bos- en landbouwgebied, met enkele grote landhuizen. Heel stil, we zijn maar een paar mensen tegen gekomen. Ook op het water opvallend stil, terwijl het zondag is...

1. Evert en Jose Hendriks:
    Mooi zeg, weer mooie foto,s en verslag!! Groetjes van ons!! Evert en Jos
  2. Angelica:
    15 juli 2019
    Leuk verslag met foto's, over varen in Yacht Club echt iets voor jullie. Grappig dat jullie ook nog wat over politiek converseren met echte engelsen. En jullie kanoën en wandelen!
  3. Leo & Jenny:
    15 juli 2019
    Erg leuk om jullie zo te kunnen volgen. De Engelse sfeer komt goed over.