Aangekomen in UK

20 juni 2019 - Shotley Marina, Verenigd Koninkrijk

Harwich, Engeland, donderdag 20 juni

Na een tocht van 21 uur vanaf de Roompotsluis zijn we woensdag 19 juni om half 1 (Nl tijd) aangekomen in een kleine jachthaven tegenover Harwich Shotley Point. Ik heb dat gevierd met de laatste Amstel, Jan was zowaar bereid een glas witte wijn te drinken op dit succes (hij had al lang niet gegeten!).

Grote opluchting. We hebben geslapen, gedoucht, de was gedaan (!) en het engelse pubfood genuttigd (eerste en laatste keer).

Daarna 12 uur geslapen en nu daalt het eindelijk in! Gelukkig is het hier, na een nacht regen vandaag prachtig weer. We gaan vanmiddag de eerste rivier verkennen, de Orwell.

Jan gaat wat meer schrijven over de tocht.

Wat allereerst zo opvalt bij zo'n overtocht is dat je niet meer in een rechte streep naar Engeland kunt varen, zoals de Engelandvaarders wellicht wel konden: zoals in oude vaargidsen staat: je zet je rechte-streep-koers uit en de eerste uren ga je door het tij teveel naar de ene kant en de volgende zes uur teveel naar de andere kant en dat middelt zich dus uit. Nee hoor, tegenwoordig is de regulerende en ondernemende mens ook op de vierkante meter in de Noordzee bezig. Je hebt de Shipping Lanes, de snelwegen voor de grote vaart, waar tankers e.d. op volle kracht doorheen stomen, zeker 4-5 x zo hard als wij kunnen. Deze shipping lanes moet je verplicht haaks oversteken. Dan heb je tegenwoordig heel veel windparken en windparken in aanleg. In Nederland mag je hier niet doorheen slalommen, in Engeland wel, maar niet als ze in aanleg zijn. En dan is het buiten de shipping lanes ook nog druk met grote schepen die je moet ontwijken.

Tweede poging...

Zonder AIS was me dit alles bij elkaar niet gelukt.

De eerste 50 mijl gingen fantastisch, halve wind, 4bf, 6-7 knopen vaart, Arie (onze Aries windvaan stuurinrichting) stuurde, we begonnen zelfs te bedenken of we niet te vroeg, nog in het donker, zouden aankomen. Wel zagen we over de hele westelijke horizon bliksemflitsen. Rond 2.30 uur viel de wind weg en even later keiharde windstoten uit de tegengestelde hoek, gelukkig had ik het grootzeil net gestreken. Zware bliksem en heel veel regen.... De wind bleef de rest van de nacht heel zwakjes waaien uit het westen, dus de laatste 40 mijl hebben we op de motor gevaren, geholpen door Pietje, de elektrische autopilot.

windmolenpark Greater Gabbard

Ik werd toch wat sentimenteel toen we dwars van de Long Sand Head bell buoy voeren, de zo bekend klinkende naam, net als alle volgende boeien met naam, uit de boeken van Maurice Griffiths die zijn zeil-scharreltochten langs de oostkust tussen 1920 en de tachtiger jaren zo prachtig wist te beschrijven... (en die Jan al verschillende keren gelezen heeft, reden dat wij nu hier zijn...).

Long Sand Head bell buoy

We gaan op pad, nieuwe dingen bekijken, Engels praten en Elry gaat op zoek naar de lekkerste drankjes uit de UK.

1. Marij:
    20 juni 2019
    Geweldig toch.......dat jullie de eerste grote stap achter de rug hebben.
    Nu ook genieten van het betere weer/
    A real ale ( van de tap); halve bitter, the best they have in the house , I would recommend! Cheers, xxx
  2. Leo & Jenny:
    20 juni 2019
    Mooi hoor, want altijd weer spannend een oversteek! Lekker gaan eten aan de Orwell in Pin Mill.
    Groeten!
  3. Adrie:
    20 juni 2019
    Respect! Net een spannend boek! Enjoy UK.
  4. Evert en Jose Hendriks:
    20 juni 2019
    20 Juni 2019 Gefeliciteerd Elry en Jan! De overtocht geslaagd!! Engeland bereikt! Inderdaad daar mag op gedronken worden! Veel plezier en goed weer! (Mooie boot zeg )
  5. Henriette en Otto:
    20 juni 2019
    Lieve Jan en Elry, ik ga nu mijn Netflix opzeggen. Superspannend seizoen 1 van jullie avontuur! Kan niet wachten tot de volgende aflevering. Xx Henriette
  6. Jan:
    21 juni 2019
    Ahoy Courly!
    Aankomst UK, meteen al eerste week👍. Niet alleen in het kielzog van Griffiths, maar ook van Hans Vandersmissen. En een stuk beter voorbereid. Op naar de oostkust, het leuke haventje centrum London wacht, er moet een ketting doorgevaren worden in Chatham, al die fascinerende estuaries en mooie moorings. Veel plezier,
    goeie vaart, good speed and fair wind😎⛵️
  7. Bart:
    24 juni 2019
    Mooi verhaal, Jan en Elry. Je zou het zo zelf na willen doen. Maar dat is net zoals de 11-stedentocht zwemmen, het ziet er leuk uit maar vraagt enige voorbereiding. De grote oversteek maken naar de Engelse kust is niet voor iedereen weggelegd. En wat dat pub-eten betreft.... ik zou het toch nog een keer proberen. Ik heb er niet zulke beroerde herinneringen aan.
  8. Odile Nijssen:
    24 juni 2019
    Poeh, het lange wachten is beloond. Ik word al zeeziek als ik het lees, dus wat zou ik het heerlijk vinden op de UK kust te zien. Geniet van de komende interessante tochten. Tja, ik heb ook wel goede ervaringen met pub eten. En anders de Indian Restaurant.