Londen stad, van maandagavond 24 juni t/m zondagochtend 30 juni

3 juli 2019 - Londen, Verenigd Koninkrijk

Het was een belevenis. Dit is de korte samenvatting!

Overweldigend; qua hoeveelheid mensen, dichtheid bebouwing, de grootte van het Underground netwerk, variatie in ready-to-go eten, de vele pub's met de nog grotere hoeveelheid (lokale) bieren en de geschiedenis. Overal aanwezig oa de standbeelden, iedereen heeft daar een standbeeld gekregen!

IMG_5772

We lagen in de St Katherine Dok, onder de Tower of London, redelijk chique en met mooie douches, en dat heeft ons voor die 6 nachten een rip uit het lijf gekost. Maar nog steeds flink goedkoper dan een hotelkamer, vermoeden we.

Courlis in St Katherine Docks

We hebben veel gewandeld (van Wapping naar Limehouse dock, de City, Camden, Coventgarden) en op woensdag de highlights van Londen bezocht; Jan was nog nooit in Londen geweest. Dus Westminster (Parlement zeer beveiligd), Big Ben (in de steigers), Downingstr. 10 (niet te bereiken en niet te zien),

De hekken van Downingstreet 10

de parken (prachtig), Buckingham Palace (koningin was thuis maar niet gezien), Piccadilly Circus en Trafalgar Square.

Trafalgar square, met NelsonNelson op z'n pilaar

En in een rode dubbeldekker terug naar de haven omdat we doodmoe waren.

Ik heb nog Tate Modern bezocht met die prachtige, lege, grote machinehal

Tate modern

en de moderne kunst. Nieuw voor mij is het uitzicht vanaf verdieping 10. 's Middags Tate Britain met de oude kunst (Turner); niet zoveel aan maar wel een prachtig gebouw! Samen zijn we zaterdag de hitte van die overvolle stad ontvlucht en de koele National Gallery ingedoken. Musea zijn gratis (1 van de weinige dingen in deze stad die gratis zijn)!! maar ze vragen overal vrij indringend een bijdrage om het in stand te houden.

IMG_5845

Die Engelsen hebben een boel Nederlandse kunst trouwens en vraag me af hoe ze daar aan komen....

Jan:

De Britten weten wel wat 'gedenken' is, werkelijk overal staat de goede gever, of de te gedenken voorouder, op vermeld, van de bankjes aan de oever van de Orwell in Shotley, de plankjes in de lange steiger naar het drijvende ponton in Queenborough, tot aan de donateurs voor de restauratie van de Tower bridge. Alle cultuurgoed wordt beheerd door particuliere trusts of verwaarloosd als er geen gulle gevers zijn. Dit is een echte klassenmaatschappij, waar een deel van de rijken uit goedertierenheid zaken in stand houdt (en daar een lekker gevoel van krijgt) en de minder rijken het gevoel geven dat alles om hen heen een gunst is. En de nieuwe rijken profiteren overal van, vervuilen alles en betalen nergens aan mee. Dit is de maatschappij die Stef Blok en Halbe Zijlstra en hun VVD voor ogen hebben: een kleine overheid die kunst en cultuur, ontwikkelingshulp, thuiszorg, etc overlaat aan de barmhartigheid van rijke mensen en die het vangnet voor de armen zo laag maakt dat ze net nog niet op straat gaan bedelen, want dat vinden de rijken niet zo'n leuk gezicht. Kortom, een ongelijkwaardige maatschappij waarin niet iedereen naar gelang draagkracht bijdraagt aan het instandhouden van het maatschappelijk kapitaal middels proportionele belastingen.

Wat nog opviel in het zakencentrum dat alle nette pakken en jurken tijdens de lunch rond 12ven op de terrassen reeds grote pinten bier achteroverslaan.... Knap hoor om daarna nog wat te presteren!!

We bleven een dagje langer dan gepland omdat de wind nog in het oosten zat en we niet ook nog de Theems de andere kant uit af wilden motoren. Op zondag ging de wind in het westen zitten en zijn we op Hoog Water uit London vertrokken. De eerste 7 mijl, tot aan de Theems barrage, nog gemoterd en toen de overige 37 mijl gezeild. Precies op de kentering van het tij konden we de Medway opdraaien en met stroom mee de Swale op, waar we rond 20 uur bij Queenborough aan een mooring zijn gaan liggen.

Queenborough, aan de Swale

De havenmeester komt dan in z'n bootje langszij om het havengeld van £15,- te innen en je eventueel naar de wal te varen. Maar wij bleven lekker aan boord... en zagen Marten uit Limasol voorbij sjezen ..

De Marten schuift voorbij

1. Angelica:
    3 juli 2019
    Leuk hoor die verhalen. Wat leuk dat je in dit blog verhalen en foto's zo mooi kunt combineren. Geeft een goed beeld van wat jullie daar zoal doen, zoals London bekijken
  2. Evert en Jose Hendriks:
    3 juli 2019
    Ook wij genieten van jullie verhalen en de foto,s! Precies zoals Angelica dat hierboven beschrijft! Lieve groetjes van ons ! Evert en Jose.
  3. Toot Oostveen:
    3 juli 2019
    Prachtige verhalen en foto's!! Leuk om alles te lezen.
  4. Janr:
    6 juli 2019
    Op eigen kiel ook naar kunst en cultuur in the UK. Zelfs met een novice in die contreien (dus jij zat toen niet in onze 8 op de Theems, Jan). Daarna voor de zelfde prijs een genadeloze analyse van de UK Klassenmaatschappij die mijn Brexit standpunt bijna doet wankelen, maar zo zijn die Britten nou eenmaal, rare jongens...
    Even de kaart erbij: allemaal rivier nog, maar vast wel groot water. Veel stroom?
    Leuke moorings daar? Trouwens, bij aankomst 'on British shores' ook douane gezien? Goeie vaart, benieuwd waar de wind jullie nu heen waait😎