De Theems monding over

26 juni 2019 - Londen, Verenigd Koninkrijk

Op de autokaart is de Theems-monding een blauwe bak water, maar in werkelijkheid liggen er allemaal langgerekte zandbanken in de noordoost – zuidwestelijke richting, dus schuin op de kust. Als je dus naar het zuiden wil, dan moet je steeds van west naar oost van de ene geul in de ander wippen, via diepere doorgangen in die zandbanken, 'spit' genaamd. Er stond zondag een mooie ONO windje 4, die konden we niet laten schieten, dus we hebben een flinke ruk gemaakt richting ons eerste doel, nl Londen. Van Walton Back waters, door de Wallet, overgewipt in de Middel Deep, dan weer overgewipt in de West Swin, de Theems zelf overgestoken en de Medway op (Michiel de Ruiter deed dat in 1667 ook). In Queenborough aan het begin van zijrivier de Swale aan een ponton van de plaatselijke jachtclub gelegen. Door Queenborough lopend realiseer je je pas waarom boze mensen Brexit zijn gaan stemmen. Wat een troosteloze, vervallen, naargeestige bedoening....

Maplin sandsOnderweg naar QueensboroughIMG_5648

1. Marjanne:
    28 juni 2019
    Fantastisch Elry & Jan, wat een prachtige foto's. Leuk om zo te volgen wat jullie beleven en waar jullie zijn.
    Het voordeel van varen is natuurlijk dat je niet aan de "verkeerde" kant van de weg hoeft te rijden. Of zijn er in Engeland ook andere regels in hoe je elkaar op bakboord / stuurboord passeert?
    Ben benieuwd naar jullie volgende verhalen.
  2. Janr:
    29 juni 2019
    Op eigen kiel naar London👍😊. Fascinerend hoe jullie zigzaggend de Theems op zeilden. 'Spit', kennelijk de engelse variant van wantij, in de zin dat dat de doorgang is waar je verder kan tussen al die banken. Bijzonder om zo in London te komen👌